Google har påbörjat att fasa ut tredjepartscookies – hur påverkar detta marknadsförare och företagare?

Google meddelade att de kommer att inleda en utfasning av tredjepartscookies genom att introducera en ny funktion. Denna förändring kommer att påverka 1% av slumpmässigt utvalda Chrome-användare över hela världen och begränsningen påbörjas redan under januari månad. Google räknar med att tredjepartscookies ska försvinna helt under andra halvan av 2024.


Vad är tredjepartscookies?
En tredjepartscookie är en liten bit data som placeras på en användares enhet (dator, mobiltelefon eller surfplatta) av en webbplats som skiljer sig från den användaren för närvarande besöker. Huvudsakligen använda inom onlinereklam, spårar dessa cookies en användares webbläsarhistorik och aktiviteter, vilket möjliggör riktad marknadsföring av personliga annonser för produkter och tjänster.

Google Privacy Sandbox: Alternativet för Tredjepartscookies

Google Privacy Sandbox är inte en färdig lösning för att ersätta tredjepartscookies. Det är en öppen källa med teknologier för att skapa en sekretessvänlig ersättning för cookies. Dessa teknologier samlar in intressedata för att förbättra annonsering och minimera insamling av identifierbar användardata. Målet är att balansera integritet och relevans för annonser.

Privacy Sandbox API:er minskar övervakning mellan webbplatser, användarfootprint och andra spårningsmetoder. Detta innebär att användarna får ökad kontroll över delad data.

De områden som kommer drabbas hårdast är personligt anpassade annonser och retargeting, framförallt via displayannonser.

Utan tredjepartscookies riskerar marknadsförare att förlora viktig information om sina målgrupper, såsom demografisk data och surfvanor. Denna brist på data kan leda till utmaningar för att skapa effektiva och riktade kampanjer samt förstå kunders beteende och kundresa online. Dessutom kan delmålgrupper som skapats för retargeting förlora en del av sin precision och slagkraft, vilket ytterligare komplicerar förmågan att nå och engagera potentiella kunder på ett effektivt sätt. När det kommer till data och mätning så kan denna förändring påverka hur man tolkar KPI:er inom Google Analytics.

Bör man vara oroad?

Det korta svaret är nej. Eftersom Google strävar efter att öka sina annonsintäkter är det troligt att de annonserings- och målgruppsinriktningsegenskaper du är van vid inte kommer gå förlorade. De verktyg Google tillhandahåller för att ersätta tredjepartscookies förväntas vara minst lika effektiva, om inte mer. Även om denna förändring av cookies pekar på en viss förlust av detaljerad användardata inom GA4, kompenseras detta väl av AI-drivna mät- och optimeringsmetoder som med största sannolikhet kommer överträffa dagens alternativ.


Svårt att hänga med i förändringarna? Ta hjälp av en kompetent och pålitlig byrå som sköter jobbet åt dig!

Läs mer om våra Google ads tjänster

Planerar du att bygga din egna hemsida? Kika då in Göra din hemsida först!

Källor:

Searchengineland

Invoca

Emodo