Google eller Facebook Ads: Vilken kanal ska man välja?

Människor tillbringar nu mer tid online än någonsin tidigare. Faktum är att den genomsnittliga personen kommer att spendera över 5 år av sitt liv på sociala medier. Kombinera det med tiden som spenderas på Google och webbplatser online, är det uppenbart att kunder är otroligt uppkopplade. För ett företag innebär detta en enorm möjlighet att fånga din publikens uppmärksamhet online, men frågan är om man ska välja google eller facebook ads?

Men hur gör man det exakt? Med allt fler nya företag som tävlar om kundens uppmärksamhet varje dag, hur ser man till att nya kunder hittar ditt företag först? Svaret: online-annonsering!


Online-annonser ger företag möjlighet att snabbt bygga varumärkesmedvetenhet, skapa webbplatsbesökare från intresserade köpare, generera nya leads och öka antalet försäljningar månadsvis. Utöver det, med online-annonsering och dess retargeting-funktioner, kan företag nu skapa unika kundresor och utforma meddelanden baserat på var en kund befinner sig i köp-cykeln. På grund av detta investerar allt fler företag i online-annonsering som sin primära källa för kundanskaffning. Dessa online-marknadsföringsplattformar ger företag mer kontroll över hur de riktar användare (vem, vad, när, var och hur) än någonsin tidigare. De ger också en nivå av flexibilitet och kontroll som gör det möjligt för företag att hitta potentiella kunder snabbare samtidigt som de ökar sin avkastning på investeringen.

När det gäller att marknadsföra ditt företag online, kommer två stora namn till allas sinne nu; Facebook och Google. Dessa två jätteföretag dominerar marknadslandskapet och erbjuder oändliga möjligheter för marknadsförare och företag att nå sina idealiska kunder. Båda plattformarna är huvudkandidater för kungens krona för kostnad per klick (CPC) och tävlar om att vara den bästa plattformen för konverteringar för företag. Men det är inte alltid klart vilken av dem ditt företag bör investera sin tid, pengar och ansträngningar i. Svaret är… det beror på!

Vilken som fungerar bäst för ditt företag kommer att bero på dina marknadsföringsmål, annonsbudget och typ av företag. Varje plattform har sina för- och nackdelar, men båda förblir de mest kraftfulla verktygen tillgängliga för stora, medelstora och småföretagsägare för att hjälpa sitt företag att växa under 2024. I den här artikeln kommer vi att ge dig vårt bästa råd att överväga när du väljer mellan Google eller Facebook ads för ditt företag.

Google Ads

Google grundades 1998 och har snabbt blivit världens mest dominerande sökmotor. Faktum är att det finns över 63 000 Google-sökningar per sekund under en vanlig dag (över 5,6 miljarder sökningar per dag). Med bara över 7 miljarder människor på jorden skulle det innebära att över 80% av världens befolkning söker efter minst en sak på Google per dag! Denna häpnadsväckande statistik är bevis på att oavsett vilken typ av företag du har, använder dina kunder Google för att hitta svar. Under de senaste tre decennierna har Google utvecklat sin annonsplattform (ursprungligen kallad Google Adwords, nu Google Ads) för att innehålla otroligt detaljerade målalternativ och en mängd olika annonsformat som fungerar för företag med nästan vilken storlek på annonsbudget som helst.

Google Ads

Så vad är egentligen en Google-annons? Google erbjuder olika typer av annonsering, inklusive:

  • Sökkampanjer (på Googles söknätverk): Textbaserade annonser som visas längst upp och längst ner på Googles sökresultatsida.
  • Displayannonser (på Googles displaynätverk): Visuella annonser som visas på över 2 miljoner webbplatser på internet i form av en banner.
  • Youtube-annonser: Hoppbara videor som spelas i början och genom videon du försöker titta på.
  • Shoppingannonser: Annonser som visas på Google när du söker efter en produkt att köpa.
  • Gmail-kampanjer: Annonser som finns i användarnas Gmail-inkorg.

Varje annonsplacering har sina skillnader när det gäller fördelar, prestanda och kostnad per klick (CPC). I genomsnitt säger Google att en kund kommer att tjäna $2 för varje $1 spenderat på deras plattform. Kom dock ihåg att detta nummer kan öka eller minska dramatiskt beroende på kampanjoptimering och inriktning. Ändå är Google ett fantastiskt sätt att öka trafiken och bygga varumärkeskännedom.

Fördelar med Google Ads:

  • Högt kundintresse: Användare på Google visar vanligtvis hög köpintention, vilket ökar konverteringarna.
  • Detaljerad inriktning: Möjlighet att rikta in sig baserat på många faktorer, inklusive sökord och användarbeteenden.
  • Effektiv konvertering: Konverteringsfrekvensen är vanligtvis högre än på andra plattformar.

Nackdelar med Google Ads:

  • Höga kostnader: Kostnaden per klick kan vara hög, särskilt för konkurrensutsatta nyckelord.

Facebook:

Vi är alla bekanta med Mark Zuckerberg vid det här laget och hans globala sociala medieplattform som heter Facebook. Grundat 2004 har det snabbt blivit den mest populära sociala plattformen för användare över hela världen. Det har nu över 2,5 miljarder månatliga användare och är en av de mest sofistikerade annonsplattformarna i världen. Med människor som spenderar över 2 timmar om dagen i genomsnitt på sociala medieplattformar, inser stora och små företag snabbt vikten av sociala medieannonser för att växa sina affärer globalt och lokalt.

Facebook ads

Så vad är en Facebook-annons? Typiskt sett ser du dem medan du är på Facebook- eller Instagram-appen (Facebook äger Instagram) medan du bläddrar igenom inlägg. Liksom Google erbjuder Facebook olika annonsplaceringsoptioner för sina användare inklusive:

  • Nyhetflödesannonser: På mobil och skrivbord. De visas mitt bland inlägg från dina vänner och sidor du följer.
  • Videoannonser: Dessa visas i nyhetsflödet, som hopbara annonser före en video du tittar på och i andra videospelare inom Facebook.
  • Story-annonser: Videor eller bilder som visas i stories-sektionen på Facebook och Instagram.
  • Marketplace: Beläget i marknaden när du shoppar efter begagnade och nya produkter.
  • Messenger: Annonser som visas mellan dina meddelanden med vänner och familj på messenger-plattformen.

Det finns ett antal andra, men dessa är de mest populära och effektiva. Facebook har också mycket detaljerade inriktningsoptioner som gör att du kan fokusera på kunder som deras plats, jobbtitel, relationstatus, dina intressen (baserat på onlinebeteenden), familjestatus, livshändelser och mer.

Fördelar med Facebook-annonser:

  • Låga kostnader: Generellt sett är kostnaden per klick lägre än på Google.
  • Bred exponering: Användarna tillbringar mycket tid på sociala medieplattformar, vilket ger möjlighet till ökad varumärkesmedvetenhet.
  • Retargeting: Möjlighet att retargeta tidigare webbplatsbesökare för att öka konverteringar.

Nackdelar med Facebook-annonser:

  • Låg köpintention: Användare på Facebook är oftast inte lika kvalificerade som sökare på Google när det gäller köpintention.

Slutsats:

I slutändan beror valet mellan Google eller Facebook ads på dina specifika marknadsföringsmål, budget och typ av företag. Båda plattformarna har sina för- och nackdelar men förblir de mest kraftfulla verktygen för företag att växa online.


Känner ni att ni behöver vägledning i det digitala landskapet? Kontakta oss!

Läs mer om våra Google och Facebook ads tjänster.

Källor:

Clairejarret

Medium