den 1 februari 2024 implementerade Google och Yahoo nya krav för massutskick av e-post. De prioriterar autentisering av utgående e-post, hantering av rapporterade spamnivåer och enkel avregistrering från e-postlistor.
Vilka är de nya kraven som ställs på marknadsförare?
-
- Sender Policy Framework (SPF): Förhindrar domänsnackning.
-
- DomainKeys Identified Mail (DKIM): Lägger till digital signatur för att verifiera auktoriserade avsändare.
-
- Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance (DMARC): Möjliggör åtgärder vid autentiseringsfel och rapportering.
Bulkavsändare måste nu integrera alla tre mekanismer för att uppfylla de nya kraven och stärka e-posthanteringen. Vad gäller rapporterade spamnivåer, insisterar Google på att de hålls under 0.10% i Google Postmaster Tools och “undvikas att nå 0.30% eller högre”.
Påverkas du som marknadsförare?
Nej, majoriteten av marknadsförare har sedan en längre tid följt dessa regler. Har du inte gjort det så får du anpassa dig. Policysna påverkar organisationer som oansvarigt samlar in eller köper e-postlistor och förlitar sig på massutskick istället för strategisk kommunikation. Spam gränsen bör inte heller oroa dig då du bör kunna förhålla dig inom dess ramar så länge du skickar värdefulla mail till rätt målgrupp.
Här är några åtgärder för att säkerställa att dina e-postmeddelanden når prenumeranterna:
-
- Använd SPF och DKIM-autentisering: Stärk autentiseringen för att minska risken för domänsnackning.
- Erbjud enkel avregistrering med ett klick: Förbättra användarvänligheten och minska risken för att hamna i skräppost.
- Håll nere din rapporterade spamnivå: Arbeta aktivt för att hålla den under 0.10% och undvik att nå 0.30% för att säkra leverans och rykte. Se till att tydlig segmentera dina målgrupper så relevant mail når rätt person, kör A/B tester och skapa målgrupper utifrån engagemangsgrad.
- Optimerade bildstorlekar och responsiv design: Detta säkerställer snabb laddning och tillgänglighet. Använd kortare stycken och punktlistor för enklare läsning och navigering på olika enheter. Framhäv även tydliga call to action element för att öka engagemangsgraden.
Genom att följa dessa åtgärder kan du anpassa dig till de nya reglerna för e-postmarknadsföring och optimera chanserna att dina meddelanden når fram till prenumeranterna utan hinder.
Har du några frågor eller funderingar, kontakta oss!
Utforska våra EMA tjänster
Källor: